نشست های علمی شورا
جلسه هم اندیشی پانل فرهنگی _اجتماعی ششمین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور مورخ 1397/07/25
Rahimiبنا به دعوت شورای انجمنهای علمی ایران، جلسه هم اندیشی پانل فرهنگی _اجتماعی ششمین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور تحت عنوان "رسالت انجمن های علمی در تبیین مسائل راهبردی کشور" با مدیریت جناب آقای دکتر سراج زاده عضو محترم هیأت مدیره شورا و حضور تعدادی از نمایندگان انجمن های علمی، مورخ 1397/07/25 در محل ساختمان شورا برگزار گردید.
صورتجلسه جلسه هم اندیشی مربوط به پانل فرهنگی – اجتماعی ششمین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور مورخ 1397/07/25 ساعت 19-17
محل: ساختمان شورای انجمنهای علمی ایران
انجمنهای حاضر در جلسه:
آقایان: دکتر سراج زاده (انجمن جامعه شناسی ایران)، دکتر نصیری قیداری (انجمن فیزیک ایران)، دکتر بهرنگی (انجمن مدیریت آموزشی)، دکتر عباسی (انجمن جمعیت شناسی ایران)، دکتر عربستانی (انجمن انسان شناسی ایران)، دکتر صفری شالی (انجمن رفاه اجتماعی ایران)، دکتر یزدانی انجمن مددکاران اجتماعی ایران، دکتر زارع (انجمن جامعهشناسی آموزش و پرورش)، دکتر شجاعی (جمعیت توسعه علمی ایران).
ابتدا آقای دکتر سراج زاده، عضو هیأت مدیره شورای انجمن های علمی و مسئول پانل فرهنگی _ اجتماعی، با تشکر از انجمنهایی که در این نشست شرکت کردهاند، درباره کنفرانس سالانه شورا و موضوع نشست امسال که طرح مهمترین مسائل راهبردی کشور است توضیح داد و افزود همانطور که در نامه رئیس محترم شورا به انجمنها آمده است، شش حوزه موضوعی مشخص شده قرار شده از نظر و ظرفیتهای علمی و کارشناسی انجمنهای علمی برای این نشستها استفاده شود. به همین دلیل از انجمنها دعوت شده و در این نشست قرار است درباره محتوی و موضوعات نشست اجتماعی فرهنگی با دوستان حاضر مشورت شود. وی سپس چهار موضوع بحث شده در هیأت مدیره شورا، شامل:
• موضوع انسجام و یکپارچگی اجتماعی و مسئله فرسایش سرمایه و کاهش امید اجتماعی؛
• موضوع تضادها و نابرابری¬های اجتماعی و مسئله شکاف، تبعیضها و نابرابری¬ها اجتماعی در جامعه ایران؛
• آسیبها و مسائل اجتماعی انسجام شامل فساد و قانون¬گریزی؛
• مسئله تهاجم فرهنگی و مسئله اغتشاش هویتی (ملی، دینی، و ...).
سپس حاضران نظرات خود را مطرح کردند که به شرح زیر خلاصه شده است:
آقای دکتر نصیری قیداری (انجمن فیزیک ایران): ایران پیشینه و درخشش فرهنگی دارد، در بیرون کشورهای دیگر و به خصوص یونسکو به آن توجه میشود ولی در داخل به این ظرفیتها و سوابق درخشان فرهنگی کمتر توجه میشود به خصوص نسل جوان، ما مشکل هویت فرهنگی داریم و خوب است به این موضوع بپردازیم و ظرفیتهای فرهنگ ملی را بیشتر معرفی کنیم.
آقای دکتر عباسی (انجمن جمعیت شناسی ایران): خوشحالیم از حضور نمایندهایی از انجمنهای علوم اجتماعی در هیأت مدیره شورای انجمنهای علمی ایران. من پیشنهاد میکنم نشست سه قسمت داشته باشد با سه سخنران:
• طرح مهمترین مسائل راهبردی در حوزه اجتماعی فرهنگی مثل فرسایش سرمایه و امید اجتماعی و نابرابریها؛ و شکافهای اجتماعی (آقای دکتر غفاری/دکتر فاضلی و یا افراد دیگری که در این مباحث کار کردهاند و صاحب نظر هستند)؛
• آینده پژوهشی و آیندهنگری که تصویری از چشم انداز آینده ارائه میکند؛
• سیاستها و راهبردها و راه حلها.
آقای دکتر شجاعی (انجمن جمعیت توسعه علمی ایران): کارهای پیمایشی و مطالعات زیادی انجام شده است از جمله صد چالش اصلی کشور که نیمی از آنها فرهنگی_اجتماعی است، خوب است از آنها استفاده شود. همچنین لازم است این بحثهای همایشها ترجمه سیاسی شود و به سیاستگذاری بیانجامد.
و موضوع دیگر اینکه از 350 انجمن که 110 انجمن آن در گروه علوم انسانی قرار دارند، آیا نگاهی به مسائل جامعه ایران داشتهاند و به آنها پرداخته اند؟ باید شرایطی فراهم شود که انجمنها بیشتر درگیر موضوعات و مسائل واقعی جامعه شوند و از ظرفیتهای انجمنها در سیاستگذاری استفاده شود.
آقای دکتر زارع (انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش): نابرابری در توزیع سرمایه اقتصادی، بحث مهمی است درباره شورشهای اجتماعی هم کارهایی وجود دارد و دکتر افرادی کارکردهاند. میتوان از ایشان دعوت کرد تا در خصوص مسائل آب و محیط زیست به خصوص رفتارهای زیست محیطی که دارای اهمیت است و زمینههای زیاد فرهنگی دارد، صحبت کنند.
آقای دکتر یزدانی (انجمن مددکاران): سوال آیا مسائل راهبردی هر حوزه مشخص شده است؟ چرا این شش حوزه فقط وجود دارد؟ موضوع اخلاق و پایبندی کم اخلاقی در جامعه هم موضوع مهمی است و میتواند در موضوعات پانل باشد.
آقای دکتر عربستانی (انجمن انسان شناسی ایران): دانش تولید شده در کشور برای این موضوعات خوب است. در عین حال مقاومتی برای استفاده نکردن از این بحثها و پژوهشها وجود دارد. نوعی مقاومت در مقابل تغییر در مدیران وجود دارد، میتوان این بحث را مطرح کرد که چرا مقاومت در برابر تغییر وجود دارد؟ چرا نمیتوانیم پژوهشها به کار ببریم؟ موانع بوروکراتیک، عقیدتی و ... وجود دارد و الا پژوهشها و دانش تولید شده درباره مسائل و مشکلات جامعه کم نیست.
آقای دکتر صفری شالی (انجمن رفاه اجتماعی): عنوان "چالشهای اصلی فرهنگی اجتماعی و چشم انداز آینده" با همان چهار موضوعی که آقای دکتر سراج زاده مطرح کردند مرتبط است و همان موضوعات و مسائل میتوانند موضوع نشست باشند. وقتی امید را مطرح میکنیم نمیتوانیم وضع معیشتی را مطرح نکنیم این موضوعات با هم ارتباط دارند.
آقای دکتر بهرنگی (انجمن مدیریت آموزشی ایران): خدمت امام (قدس سره) بودیم و فرمودند من نگران آینده مملکت تا ده سال نیستم نگران جوانان هستم. من نتیجه میگیرم مسئله اصلی ما نظام آموزشی ما و ناکارآمدی آن است، بطوریکه نمیتواند انسان خلاق و کارآمد حلکننده مسئله و وفادار به ارزش ملی و دینی و رعایت کننده اخلاق و و قانون و حقوق دیگران تربیت کند. این ناکارآمدی نظام آموزشی انواع آسیبهای اجتماعی را هم موجب میشود. ما برای این کار یعنی تغییر نظام آموزشی و افراد برنامه و نظریه داریم. به نظر من این موضوع با اهمیتی است که باید به آن پرداخت و انجمن ما آمادگی دارد.
آقای دکتر نصیری قیداری (انجمن فیزیک ایران): باید تلاش کنیم دیدگاه و راهحلهای مورد نظر انجمنها تبدیل به سیاست شود و به صورت چند بند در برنامه بیایید. همچنین مطالعه بخش اجتماعی – فرهنگی برنامههای بالادستی مثل برنامه پنج ساله مهم است، از این نظر که آیا برنامهها کمبودی دارند؟ اگر دارند آن کمبود و کاستی چه بوده. اگر کاستی ندارند و یا آن بخشی که درست و بیاشکال است، چرا درست اجرا نشده است.
در پایان آقای دکتر سراج زاده با توضیح درباره برخی از پرسشها و پیشنهادها و با تشکر از حضور و همکاری انجمنهای حاضر، اظهار امیدواری کرد رابطه انجمنها با شورای انجمنهای علمی تقویت شود. همچنین قرار شد دیدگاه آقای دکتر عباسی در خصوص سه قسمتی شدن نشست به شرحی که گذشت و سایر دیدگاهها به هیأت مدیره شورا منتقل شود و تصمیم نهایی اتخاذ شود.
جلسه مشترک شورای انجمنهای علمی ایران با جناب آقای دکتر شیرزاد، ریاست محترم سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در تاریخ 1397/06/13
Rahimiبنا به دعوت شورای انجمنهای علمی ایران، جلسه مشترکی با جناب آقای دکتر حسین شیرزاد، ریاست محترم سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و اعضاء هیأت مدیره شورا مورخ 1397/06/13 در محل ساختمان شورا برگزار گردید.
آقای دکتر شیرزاد: سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، بعنوان اولین سازمان مدرن وظیفهمند در مدیریت روستایی و مدیریت تولید، حدود 70 سال قدمت تاریخی دارد و با وظایف خطیر از جمله توانمندسازی بهره برداران، سازماندهی به عوامل تولید، عرضه مستقیم کالا و کنترل زنجیره مستقیم تولید و مصرف و ...، بزرگترین سازمانی است که با پوششدهی به 39 هزار روستا و آبادی و 4/5 میلیون تولیدکننده عضو تعاونی، مسئولیت مستقیم لجستیک تولید و توزیع در کشور را برعهده دارد./ این سازمان دارای اعضای متعددی از قبیل تولیدکنندگان خردهپای عضو (4/5 میلیون نفر تولیدکننده عضو تعاونی)، حداقل 3000 تعاونی تولید، 7 هزار تعاونی روستایی و تعداد زیادی اتحادیه استانی و ملی با بیلان مالی حدوداً 10 هزار میلیارد تومان است. دامنه نفوذ تولیدی این شبکه عظیم در شش ماه، حدوداً 12 میلیون تن بوده و در یکسال به حدود 20 میلیون تن میرسد./ این سازمان، با اختصاص و حمایت از نیم میلیون هکتار کشت کشور، حدود 42% تولید بذر را عهدهدار است./ سازمان تعاون روستایی دارای اساسنامه نسبتاً قوی میباشد و بحث اتحادیههای مرکزی و اتحادیههای نظارت داخلی کاری و مالی در اساسنامه منظور شده و در بند سه اساسنامه، وظایف 19 گانهای را عهدهدار گردیده است./ این سازمان، پس از اصلاحات ارضی و کنار نهادن اربابان و کدخدا، شرکتهای تعاونی تولید را برای پر کردن چالش مدیریت تولید و مدیریت اجتماعی پایهگذاری کرد و همچنین به بحث شرکتهای سهامی زراعی پرداخت که یکی از عالیترین الگوهای حمایت از تولید روستائی بودهاند (متأسفانه بدلیل عدم حمایت فرهنگی و اجتماعی لازم ، کم رنگ شدند.)/ تعاونیهای تولید صرفاً مربوط به کشور ایران نبوده و در برخی از کشورهای جهان، زراعین سهامدار هم هستند. (اروپا، آمریکا،کره و ...). در پایان این سخنرانی، اعضای هیأت مدیره سوالاتی از ایشان را مطرح و مشارالیه پاسخهای لازم را ارائه نمودند و مقرر شد جهت کمک به بنیه مالی شورا مبلغ یک میلیارد ریال کمک مالی به حساب شورا واریز نمایند که در این خصوص مقرر شد طی درخواستی از طریق شورا موضوع نهائی گردد.
جلسه مشترک هیأت مدیرههای دوره پنجم و ششم شورای انجمنهای علمی ایران در تاریخ 1397/05/01
Rahimiدر پی برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شورای انجمنهای علمی ایران در تاریخ 1397/04/25 و انتخاب اعضای جدید هیأت مدیره دوره ششم، جلسه مشترک با اولین دستور جلسه مشروحه ذیل در تاریخ 1397/05/01 در محل ساختمان شورا برگزار شد.
1. تعامل اعضای هیأت مدیره دورههای پنجم و ششم؛
2. انتخابات اعضای هیأت مدیره دوره ششم شورا؛
3. تدوین استراتژیهای هیأت مدیره دوره ششم.
در این جلسه آقای دکتر قاسمی، رئیس شورای انجمنهای علمی ایران (دوره پنجم)، ضمن تبریک به اعضای حاضر در جلسه به مناسبت کسب بالاترین رأی مکتسبه در مجمع عمومی عادی سالیانه شورا مورخ 1397/04/25 ، وارد دستور جلسه شدند. پس از انجام تعاملات فی مابین اعضای هیأت مدیره دورههای پنجم و ششم، انتخابات اعضاء توسط بازرس شورا انجام، و با رأیگیریهای هیأت رئیسه، انتخابات به شرح ذیل انجام گردید.
اسامی اعضای هیأت مدیره دوره ششم شورای انجمنهای علمی ایران
- آقای دکتر مجید قاسمی، نماینده انجمن مدیریت ایران، رئیس شورا؛
- آقای دکتر محمد همایون صدر، نماینده انجمن هوافضای ایران، نائب رئیس شورا؛
- آقای مهندس حسین مهریان اصفهانی، نماینده انجمن مهندسی بهره وری صنعت برق ایران، خزانه دار شورا؛
- آقای دکتر بهزاد قره یاضی، نماینده انجمنهای ایمنی زیستی و علوم زراعت و اصلاح نباتات، عضو اصلی؛
- آقای دکتر جلیل خاوندکار، نماینده اتحاديه انجمنهاي حوزه فناوري، نوآوري و تجاريسازي، عضو اصلی؛
- آقای دکتر سید حسین سراج زاده، نماینده انجمن جامعه شناسی ایران، عضو اصلی؛
- آقای مهندس سید علیرضا شجاعی، نماینده انجمن مهندسی صنایع ایران، عضو اصلی؛
- خانم دکتر حشمت خلیفه سلطانی، نماینده انجمنهای مدیریت رفتار سازمانی و علوم مدیریت ایران، عضو علی البدل اول؛
- آقای دکتر جعفر حبیبی، نماینده انجمن کامپیوتر ایران، عضو علی البدل دوم؛
- آقای دکتر ناصر پرتوی، نماینده انجمن حسابداری ایران، بازرس اصلی؛
- آقای دکتر جواد محمد قلی نیا، نماینده انجمن علمی تعاون ایران، بازرس علی البدل.
درخصوص استراتژی شورا در دوره ششم پس از واصل نمودن فایل پاورپونت ارائه شده در مجمع، هر یک از اعضای هیأت مدیره با مطالعه مستندات مربوطه از قبیل: اساسنامه و برنامههای پیشنهادی در هیأت مدیره دوره پنجم برای دوره ششم، مندرج در صفحه 60 کتاب "پیشکسوتان انجمنهای علمی ایران" پیشنهادها و نظرات خود را در جلسه ارائه و مقرر شد جمعبندی اهداف، برنامهها، نقشه راه و اقدامات مهم و اولویتدار این دوره توسط ریاست شورا، جمعبندی و در جلسه آینده و با تعیین وظایف هر یک از اعضاء مصوب گردد. و در خاتمه آقای دکتر صدر به نمایندگی از طرف اعضای هیأت مدیره دوره پنجم از زحمات بی شائبه و مساعدتهای شخص آقای دکتر قاسمی رسماً تشکر و قدردانی نمودند.
لازم به ذکر است جلسات هیأت مدیره دوره ششم همانند دوره پنجم، هفتگی و در روزهای دوشنبه از ساعت 18 الی 20 در محل ساختمان شورا برگزار می گردد.
جلسه مشترک شورای انجمنهای علمی ایران با جناب آقای دکتر جلالی دبیر محترم کمیسیون انجمنهای علمی ایران در تاریخ 1397/04/04
Rahimiبنا به دعوت شورای انجمنهای علمی ایران، جلسه مشترکی با جناب آقای دکتر جلالی دبیر جدید کمیسیون انجمنهای علمی و اعضاء هیأت مدیره شورا مورخ 1397/04/04 در محل ساختمان شورا برگزار گردید. در این جلسه جناب آقای دکتر قاسمی رئیس شورای انجمنهای علمی ضمن تبریک به مناسبت پذیرش مسئولیت کمیسیون به ایشان، محورها و موضوعهای مورد نظر برای همکاری و همگامی با کمیسیون انجمنها را به شرح زیر مطرح نمودند که مورد استقبال دبیر محترم کمیسِون انجمنهای علمی قرار گرفت.
1- برنامهریزی جهت توسعه و تقویت نقش دیپلماسی علمی انجمنهای علمی؛
2- برنامهریزی جهت عبور انجمنها از فعالیتهای عادی و متداول؛
3- حمایت از شورای انجمنهای علمی برای تعیین وضعیت مالکیت ساختمان شورا و اسکان مناسب انجمنهای علمی؛
4- افزایش همکاریهای مشترک جهت ارزیابی انجمنهای علمی؛
5- برگزاری دورههای آموزشی مدیریت انجمنهای علمی؛
6- توسعه تکنولوژی انجمنداری؛
7- حساسیت به بحث استراتژیهای توسعه انجمنهای علمی؛
8- حساسیت به مباحث بهره برداری از انجمنها؛
9- پیشنهاد حضور یک نماینده از انجمنهای علمی در کمیسیون جهت مشارکت در تصمیمگیریهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
10- توجه همزمان به مباحث انجمنها، اتحادیهها و شورا؛
11- پشتیبانی و توجه ویژه به رفع برخی موانع فعالیت انجمنها نظیر مالیات، بیمه، ثبت شرکتها، ارزش افزوده و ...؛
12- جمع آوری و مدونسازی قوانین و دستورالعملهای مرتبط با انجمنهای علمی؛
13- مطالعه تطبیقی قوانین بینالمللی مرتبط با انجمنها؛
14- توسعه نقش انجمنها در حوزههای سیاستگذاری و قانونگذاری؛
15- تغییر و اصلاحات لازم در اساسنامه انجمنها، شورا و کمیسیون؛
در این جلسه، آقای دکتر جلالی، دبیر محترم کمیسیون انجمنهای علمی، پیشنهادات خود را در خصوص برخی از مهمترین برنامهها و رویکردهای کمیسیون به شرح ذیل عنوان نمودند.
1- استفاده انجمنهای علمی از امکانات خانه اندیشمندان از طریق شورای انجمنهای علمی؛
2- تلاش جهت شفافیت مالکیت ساختمان شورا در راستای بازسازی و آماده سازی ساختمان برای اسکان انجمنها؛
3- استفاده از پیشنهادها و نظارت شورا جهت ارزیابیهای هوشمندانه عملکرد انجمنها؛
4- تعیین استراتژی و راهبردهایی جهت تعیین شاخصهای ارزیابی در هر حوزه با همکاری شورا؛
5- برگزاری دورههای آموزشی مدیریت با همکاری شورا در ماههای آینده؛
6- ارسال احکام هیأت رسیدگی به مسائل و مشکلات انجمنها؛
7- انتقال برخی وظایف پژوهشی مرتبط با کمیسیون به شورا؛
8- مطالعه تطبیقی میان انجمنهای کشورهای مختلف و ایران؛
9- تأکید بر تفکیک وظایف انجمنها، شورا و اتحادیهها با کمیسیون انجمنهای علمی.

